17.7.08

que ve un promaja!

De la mateixa manera que els gals de l'Asterix nomes temen que el cel els hi caigui damunt del cap, sembla ser que el que mes temen els serbis son els corrents d'aire (en diuen promaja). L'altre dia vaig anar a casa en Marko i me'l vaig trobar rapant-se el cabell. Despres es va anar a dutxar i llavors es va asseure a la butaca de la seva habitacio a assecar-se el cabell amb l'assecador. Li pregunto que dimonis s'esta assecant, si s'acaba de rapar el cabell. M'assenyala la finestra obera: promaja!

Ahir, amb molta satisfaccio, mirava una pelicula (de frases elementals, tot s'ha de dir) i m'adonava que entenia una bona colla de paraules (les pelis son subtitulades i, per tant, les paraules escrites) en serbi. Em diuen, pero, que estic aprenent l'argot belgradense

ja hem parlat del do jaja unes quantes vegades, i espero introduir-lo al vostre vocabulari un cop torni a Catalunya. Tambe tenim pero, la paraula gaiba, que significa una caixa oberta de plastic amb forats, com aquelles per les cerveses i les cocacoles (quines paraules mes concretes que tenen, a vegades), pero que en argot tambe significa "pis" o "casa"

Riba, que en realitat es peix, ho fan servir per les noies (com dir "tia")
Cale /chale/ es pare (en argot, se sobreenten)(otac es l'oficial)
Keva es mare (en llenguatge normal es majka)
Els matorci son els pares (roditelji)

i alguna altra parauleta-expressio que s'ha de saber
Nema na cemu /nema na chemu/ - de res
Stvarno? - de debo?
Srecno! /srechno/ - bona sort!
Naravno - es clar
Vazi (Vaji) - ok
Nazdravlje - salut! (despres d'un estornut)

i per acabar, una paraula que em fa molta gracia:
Sponzorusa /sponzoruixa/. Serveix per descriure un tipus de dona. Qui ho endevini, te premi (una caixa de munchmallows)



i una mica de ciganska muzika
http://www.guca.co.yu/ita/strana.php?str=muzika